Kentalis-in-Rwanda.reismee.nl

Avontuur

Hier dan even een kort verslagje van onze avonturen van afgelopen zaterdag in het wildpark 'Akagera'. We hadden geregeld om in één dag op en neer te gaan naar het wildpark en aldaar een 'gamedrive' te gaan doen. Dit betekende dat het een hele lange dag zou worden. Om 5 uur 's morgens werden we samen met Bert (een andere Nederlandse VSO'er) met een 4-wheeldrive terreinwagen opgehaald in Kigali. Op naar Akagera. Het park ligt in het oosten van Rwanda. Het is voor Afrikaanse begrippen een klein wildpark. Het kan zogezegd niet tippen aan de parken in Zuid-Afrika, Uganda, Kenia en Tanzania. Maar.....het was voor ons allebei de eerste keer dat we een echte safari gingen doen, dus spannend genoeg. In onze auto hadden we een chauffeur en een gids. De gids hoorde bij het park en wist dus alles over het wild. Onze terreinwagen had een open dak. Wij konden achterin staan, waardoor we veel konden zien en mooie foto's konden maken. Een ander gevolg hiervan was dat we de hele dag in de brandende zon zouden staan en dus hééééél erg zouden verbranden. Maar dat zouden we later pas merken.......... Meteen aan het begin van de tocht kwamen we een kudde (heet dat zo?) giraffen tegen. Erg fotogeniek zijn die dieren. Echt indrukwekkend! We hebben veel foto's gemaakt. Daarna zijn we verder gereden op zoek naar meer wild. Er waren voor de hele dag twee opties; we konden kiezen voor de korte (4 uur) of de lange (7 uur) gamedrive. Dat maakte qua prijs niet uit. Wij kozen natuurlijk voor de lange rit. Bij de lange rit had je namelijk de meeste kans om olifanten te spotten. En dat wilden we heel graag....... Wel werden we gewaarschuwd dat de weg mogelijk onbegaanbaar zou zijn en dat we dan terug zouden moeten. Vervolgens gingen we soms met een behoorlijke snelheid door een bosrijk gebied. Er waren ook plaatsen waar we langzaam moesten rijden omdat er grote kuilen in de weg zaten of omdat op de weg een laag water stond. Bij een van de plassen werden we plotseling opgeschrikt doordat een grote slang omhoog sprong. De gids riep meteen dat we moesten gaan zitten en de chauffeur gaf vervolgens vol gas. Het bleek een zwarte Mamba te zijn geweest. Een zeer gevaarlijke slang waarvan een beet, volgens de gids, binnen 30 minuten dodelijk kan zijn. (Ze zei er trouwens ook nog bij dat deze slangen nogal eens de neiging hebben om in de wagen te springen......) Na weer een paar uur gereden te hebben en ook nog enkele apen gespot te hebben, stopten we bij een meertje voor een picknick. De lunch hadden we thuis al gemaakt en dus zelf meegenomen. We konden niet al te dicht bij het meertje komen want in het water zaten nijlpaarden en krokodillen. Je kon ze met een verrekijker wel zien, maar dan had je (volgens Wendy) wel een beetje fantasie nodig. Zowel de krokodillen als de nijlpaarden bleven in het water. Dat was wel zo veilig voor ons, maar aan de andere kant ook wel jammer. Je kon ze daardoor niet goed zien. Maar goed, toch wel speciaal zo'n picknick. Na de lunch gingen we verder in de savanne. De savanne is een heel groot uitgestrekt gebied met hier en daar wat boompjes/begroeiing. In dit gebied liepen eindeloos veel dieren. We zagen waterbokken, impala's, zebra's, buffels, giraffen, enz, enz. Zo prachtig om te zien! Vooral de buffels waren ook wel erg mooi om te zien. Onze fototoestellen werkten op volle toeren. Ondertussen begon de rit al aardig op te schieten en hadden we nog geen olifanten gezien. Nog even wachten dus. Ondertussen werden we ook al aardig moe. De hele dag achterin zo'n terreinwagen staan is best intensief. De weg is heel erg hobbelig en je moet steeds zwiepende takken ontwijken die je anders in je gezicht zou krijgen. Op het einde meldde onze gids dat ze olifantenpoep zag. Maar dat was al heel oud...... Daarna meldde ze ons dat de rit was afgelopen en dat we helaas de olifanten niet gevonden hadden. Die zaten dus dieper in het park. Dat was jammer, maar ondanks dat was het werkelijk een fantastische ervaring! Om een goede indruk te krijgen moet je zeker de bij dit verhaal horende fotosessie eens bekijken. En wat betreft die olifanten; nu hebben we in ieder geval nog een hele goede reden om nog eens terug naar Afrika te gaan!!

Kim, Dennis & Luuk

hoi Wendy,

spannend verhaal hoor! Jammer dat jullie de olifanten niet hebben gezien. Maar ach, de dierentuin is in Arnhem vlakbij ;-)
De foto's zijn erg mooi! Kun je straks een mooi fotoboek van maken!
Hier gaat het zijn gangetje, Luuk doet het nog steeds prima, zijn moeder is even terug gefloten.......dat is even wennen om niks te mogen doen, maar wel willen.

Geniet nog van al het moois daar!

Groetjes Kim, Dennis & Luuk!

Jos en Ellen

Hoi Wendy,
Super hè zo'n safari? Je wil vast nog vaker denk ik. Volgens mij is dit niet jouw laatste keer Afrika...heel veel succes nog die laatste weken.
Groetjes uit Huissen

Emmi

Wauw, heel mooi al deze verhalen. Heel veel succes met de afronding van het project!
Komen jullie daarna meteen naar Nederland of plakken jullie er nog een reis aan vast?
Groetjes, Emmi

Monique

Wat maak je in zo'n korte tijd toch veel mee!
Volgens mij was je toch van plan om de laatste weken rond te gaan trekken?
Wens je in ieder geval veel plezier en ook succes met het afronden van het project!