Kentalis-in-Rwanda.reismee.nl

Werk en ontspanning

In één van de eerdere weblogs hebben we verteld dat de twee stukken waarin de opleiding globaal wordt beschreven in de grondverf stonden en dat we al begonnen waren met het beschrijven van de diverse modules die we voor de opleiding van belang vinden. Ondertussen hebben we de algemene stukken verder bijgeschaafd op grond van opmerkingen die we van onze directe begeleider Jean Léonard kregen en informatie van modules die voor alle studenten van het KIE verplicht zijn. Vervolgens hebben we op de bijgeschaafde versie uitgebreid commentaar gekregen van dr. Evariste Karangwa die vanuit het KIE verantwoordelijk is voor de samenwerking met Kentalis. Binnenkort vindt er nog een bespreking in iets grotere kring plaats. Uiteindelijk worden alle stukken voorgelegd aan de senaat van het KIE; het hoogste academisch orgaan. Voor die tijd hopen we de stukken echter zodanig te maken dat ze in de senaat geen problemen opleveren.

Met het uitwerken van de modules zijn we nog niet zo ver. In de beschrijving van een module moet staan wat het algemene doel van de module is en de leerdoelen van de module (uitgesplitst in vier soorten leerdoelen namelijk kennis en begrip, toepassing van kennis, praktische vaardigheden en wat het bijdraagt tot de algemene ontwikkeling). Verder moet worden vermeld welke onderwerpen moeten worden behandeld en in welke werkvorm dat gedaan moet worden (hoorcollege, werkgroep, practicum enz). Ook moet worden beschreven hoe de studenten getoetst worden en tot slot moet worden aangegeven waar de student de kennis kan vinden die voor de module nodig is. Kortom best wel gedetailleerd.

Het is dan ook best wel fijn dat we niet alle modules hoeven uit te werken. Aan de modules die voor alle studenten verplicht zijn, hoeven we namelijk niets te doen. Toch blijft er genoeg werk over want voor 13 of 14 modules moeten we de beschrijving maken. De modules waarvan we de meeste kennis in huis hebben, zijn redelijk afgerond en hebben we nu voorgelegd aan onze begeleider. Voor de andere modules moeten we echter diverse zaken uitzoeken en/of proberen we informatie te krijgen van mensen binnen Kentalis of KIE. Zoals is voor te stellen kosten beide veel tijd. Daarnaast zijn we aan het overleggen hoe we de RNUD (Rwanda National Union of the Deaf) bij de modules over gebarentaal en dovencultuur kunnen betrekken. Op dit moment moeten we aan een paar modules nog helemaal beginnen en aan een paar andere modules moet nog veel gedaan worden. We hebben echter goed hoop dat bij ons vertrek alle modules grotendeels beschreven zijn.

Omdat kantoorwerk voor ons beiden niet gebruikelijk is, hebben we het paasweekend gebruikt om er eens echt op uit te gaan. Overigens hadden we op Goede Vrijdag vrij en moesten we op 2de paasdag gewoon werken. We hebben voor deze gelegenheid het nationale park Nyungwe in het zuiden van Rwanda bezocht. Dit park bestaat uit regenwoud en is ongeveer 1000 km2 groot. Het park is één van de oudste bossen van Afrika en is vooral bekend om de diverse apensoorten die er leven. Om in het park te mogen moet je wel een gids boeken die je dan op een zogenaamde trail begeleidt. Je mag helaas niet op eigen houtje door het park trekken. Voordeel is wel dat de gidsen weten waar je de apen kunt vinden en je onderweg ook veel informatie geven. Wij hebben een tocht gemaakt waarbij we een kolonie Colobus apen hebben bezocht die we van dichtbij konden bekijken. Zoals uit de foto's blijkt, waren ze absoluut niet van onze aanwezigheid onder de indruk en gingen gewoon hun eigen gang.

Daarnaast moesten we om ons logeeradres te bereiken het park twee keer doorkruisen. Tijdens de heenweg zaten we voorin de bus en hebben we een aantal verschillende soorten apen kunnen spotten. Ook op het terrein van ons logeeradres liep af en toe een aap langs. Het was dus echt een beetje aapjes kijken en al met al was het een leuke belevenis en een goede manier om even de zinnen te verzetten.

Wendy en Rens

Riet

Hoi Wendy, even een verhaaltje van deze kant. De Paasdagen zijn weer achter de rug en het weer was erg mooi, maar dat is voor daar natuurlijk heel gewoon. Mathieu en Ilse hebben de spullen over maar nog niet alles uitgepakt dat komt nog wel. Ben erg benieuwd wat het bij Dennis en Kim gaat worden, daarna is Ilse aan de beurt. Ja ja het gaat maar door,jij moet nog even wachten voor je ze kunt zien, maar dan is het ook niet meer zo klein en beter vast te houden. Ik hoorde dat jullie tussen het werken door af en toe iets gaan bekijken leuk hoor wil het straks graag van je horen hoe het daar is. Heel veel groetjes.

Renske

Hoi Wendy, hmmm, ik weet nog wel een leuk grapje dat je met apen uit kunt halen... Hebben de apen in Rwanda meer gevoel voor humor dan die in India? Of heb je je wat teruggetrokken uit de apencommunicatie sindsdien?

Ingrid

Ha Rens,
Zo te lezen zijn jullie een heel aantal onvergetelijke ervaringen aan het opdoen, in alle soorten en maten.
Mooi is dat, met dank voor het verhalen...
Groetjes, en veel inspiratie en plezier gewenst.

Kim & Ukkie

hoi Wendy,

hier nog steeds alles errug rustig. Ukkie heeft er blijkbaar nog geen zin in. Maar ik hoop toch niet dat ie gaat wachten tot jij thuis bent ;-)
Het weer is hier weer wat minder, maar voor mij wel lekker. Hopelijk vindt ukkie dat ook en gaat ie zo komen. Zaterdag K'dag en dan krijgen we weer mooi weer. Ben nog even in overleg met mezelf (en de verloskundige) of ik mee zal gaan naar Kampen. Dennis vindt het niet zo'n goed idee, ik zie het "gevaar" niet zo.....Baal er van dat ik de eerste keer nieuwe show niet kan zien.
Nou, hopelijk was dit het laatste berichtje van mij en ukkie en kan ik er de volgende keer zijn/haar echte naam onder zetten!

groetjes Kim & Ukkie

Karen

Hé Wendy,
Wat een geweldige ervaring zeg! Ik heb jullie laatste verhalen net gelezen. Wat goed dat jullie steeds zo'n verhaal ervan maken! Leuk om te lezen hoor. Jullie doen veel nieuwe indrukken op. (Noteer ze en maak er foto's van!) Hopelijk hebben jullie voldoende tijd gehad het land/ de omgeving wat te verkennen. Ik ben benieuwd naar het fotoalbum straks :).
Nog een aantal dagen en dan kom je alweer terug. Het is vast snel gegaan.
Wij hebben momenteel vakantie. Heerlijk! Ik ben lekker thuis aan het rommelen.
Veel succes en plezier nog even! Tot gauw.
Groetjes, je collega Karen