Kentalis-in-Rwanda.reismee.nl

Bijna klaar, maar nog niet helemaal

Hier weer even een kort berichtje uit Rwanda. We beginnen ons te realiseren dat de tijd al aardig begint op te schieten. Over 2,5 week zit onze uitzending er alweer op en moet het werk dus min of meer klaar zijn. Nu moeten we zeggen dat we eigenlijk best wel netjes op schema liggen. We zijn de afgelopen weken bezig geweest met het uitwerken van de verschillende modules en zijn daar nu grotendeels mee klaar. Wel moeten we nog veel literatuur zoeken die past bij de verschillende modules. Er moeten straks voor de studenten tenslotte wel boeken en artikelen zijn om te bestuderen. Dit is lastig werk. Het is veel studeer, zoek en leeswerk. Daarbij komt ook nog dat ons internet de laatste tijd lang niet altijd goed werkt. Daardoor wordt het wel wat lastig. Maar goed, ook dat hoort erbij.

Afgelopen week hebben we een bespreking gehad over de eerste twee lagen van de opleiding (Program Proposal en Program Specification). In de bespreking is naar voren gekomen dat we een aantal aanpassingen moeten doen. We gaan naast de hoofdopleiding ook nog twee andere cursussen beschrijven. De ene cursus wordt een aparte korte opleiding audiologie voor leerkrachten en hulpverleners; de andere cursus wordt een korte opleiding voor leerkrachten die al voor de klas staan en die zich verder willen bekwamen op het gebied van onderwijs aan auditief gehandicapte kinderen. In onze eerste opzet waren deze twee cursussen min of meer in de hoofdopleiding geïntegreerd maar dat bleek volgens de regels van KIE niet te mogen. Vandaar dat we de twee cursussen nu als losse opleidingen gaan beschrijven.

Met de cursus audiologie is Rens al vol enthousiasme begonnen. Ook hiervoor moeten er nl. een Program Proposal, Program Specification en een aantal module beschrijvingen komen. Voor die andere cursus voor zittende leerkrachten hoeven we gelukkig niet zoveel te doen omdat we daarvoor veel modules van de hoofdopleiding kunnen gebruiken.

Maar eerst is het nu belangrijk dat wede hoofdopleiding goed afmaken. De Program Propopal en de Program Specification moeten nog iets worden aangepast. Daarna kunnen deze twee stukken verder worden besproken en goedgekeurd binnen het KIE. Het zou fijn zijn als we daar nog voor een deel bij kunnen zijn, maar dan moet er wel snel werk van gemaakt worden. We zullen zien hoe het verloopt en wat we allemaal nog kunnen doen voordat we over 2,5 week weer teruggaan naar ons vertrouwde kikkerlandje........

Mirjam

Wat een klus hebben jullie toch, en ik verbaas me erover dat de periode er al weer bijna op zit. Ik lees met plezier jullie verhalen, maar de tijd gaat zo snel. En nu maar hopen dat jullie werk ten volle benut wordt, dat lijkt mij wel zo plezierig. is er iemand die daar dan op toe ziet?

Nelly

Ha Wendy,

Zo wat hebben jullie dan al een werk verzet in zo'n korte tijd. Ik geniet steeds van je verhalen, maar besef nu ook opeens dat je al bijna weer terugkomt naar ons, zoals jij het zegt, kikkerlandje. Maar dat laat er nu maar even af. Regen hebben we niet meer gehad de laatste 6 weken en ook de temperatuur is zeer aangenaam. Dus wat dat betreft...........
Geniet nog even van dat laatste weekje daar!
Groetjes en tot gauw!

arina

Geweldig, jullie verhalen en foto's. ik heb ervan genoten en ben echt onder de indruk van het werk wat jullie hebben verricht en het nivo, waarop wordt gewerkt. Ik hoop, dat dit alles beklijft en goed geintegreerd kan worden. Ik wens jullie een goede afsluiting en een goede reis terug!
De temperatuur in Nederland was afgelopen weekend tussen de 25 en 27 graden. Als dit zo blijft wordt de overgang vanuit Rwanda niet zo groot. Groeten en Tot ziens.