Kentalis-in-Rwanda.reismee.nl

King Faisal

Om ons werk goed uit te kunnen voeren, zullen wij bezoeken gaan brengen aan scholen en plaatsen waar het gehoor kan worden getest. Afgelopen vrijdag was ons eerste (korte) bezoek. Het betrof het King Faisal ziekenhuis in Kigali. We hoefden dus niet ver te reizen om er te komen, we konden er zelfs met een van de stadsbusjes (Matatu) rechtstreeks naar toe. Het King Faisal is een privé ziekenhuis met de beste faciliteiten van heel Rwanda. VSO'ers worden bijvoorbeeld uitdrukkelijk aangeraden om naar King Faisal te gaan als ze een ziekenhuis nodig hebben.

Bij het ziekenhuis werden we opgevangen door April Lyons een Australische audioloog die nu ruim een jaar via VSO in Rwanda werkt. Een van haar activiteiten is sinds kort het trainen van twee medewerkers van het King Faisal op het gebied van audiologie. In het ziekenhuis is onlangs een stille kamer gebouwd waarvan de muren het geluid goed absorberen. De geluidwering bij de ingang van de kamer kan echter nog worden verbeterd. Er zijn wel twee deuren met een ruimte van ongeveer 10 cm er tussen maar onder de deuren zit een kier waardoor het geluid naar binnen kan komen. De ingang van de kamer komt direct uit op de wachtkamer van de afdeling KNO dus goede isolatie is wenselijk.

In de stille kamer stonden een audiometer en een tympanometer die vrij nieuw waren en goed werkten. Op de audiometer was een kleine luidsprekerbox aangesloten. Verder was de kamer vrij groot (ongeveer 3 bij 4 meter) en aan de kamer zat nog een klein kamertje vast. Vanuit dit kamertje kan via een raam met twee glaslagen (als alternatief voor een one-way screen) in de stille kamer worden gekeken. Dit kamertje kan gebruikt worden om de apparatuur en één van de onderzoekers te positioneren maar ook als observatieruimte. Overigens realiseerde ik me hierdoor ook weer dat het in veel landen bij het onderzoek van kleine kinderen gebruikelijk is dat slechts één van de onderzoekers bij het kind zit en de andere achter de apparatuur in een andere kamer. Deze laatste kan alleen via een one-way screen het kind observeren. Zelf geef ik de voorkeur aan de situatie waar beide onderzoekers (en apparatuur) zich in de ruimte met het kind bevinden omdat de communicatie tussen beide onderzoekers dan eenvoudiger gaat.

Tijdens ons bezoek hebben we twee onderzoeken bij kinderen gezien. Het eerste kind was een zesjarig meisje dat al een keer door de mensen van King Faisal was getest maar waarvan de test niet betrouwbaar was. Ook deze keer ging het in eerste instantie moeizaam. Toen echter via de beengeleider voelbare geluiden werden aangeboden, begon het kind het spelletje te begrijpen dat ze een blokje moest wegleggen als ze iets waarnam. Uiteindelijk kon een betrouwbare hoortest worden gedaan en bleek het kind aan een oor een ernstig gehoorverlies te hebben en aan het andere oor bijna geheel doof te zijn. Waarschijnlijk krijgt ze binnenkort voor het eerst een hoortoestel.

Het tweede kind (ook een meisje) was drie jaar en kwam voor de eerste keer. Bij dit kind lukte spelaudiometrie met behulp van de blokjes nog niet. Wel liet ze in het begin van de test via mimiek goed zien wanneer ze een geluid waarnam zodat toch een eerste indruk van haar (zeer slechte) hoordrempels kon worden verkregen.

Na een goede lunch (met o.a. couscous, cassave bladeren, bonen en blokjes vlees) in het ziekenhuis hebben we afscheid van April genomen en afgesproken elkaar dinsdag in Butare (een stad in het zuiden van Rwanda welke ook wel Huye wordt genoemd) weer te zien.

In het volgende verslag meer daarover.

Mwirirwe (= tot ziens)

Rens

Ingrid

Ha Rens en Wendy,

Leuk om julie belevenissen te lezen en de foto's de zien. Oei, dat kriebelt dan meteen flink! Geniet van alle ervaringen en indrukken. Observeren zal wellicht de beste leidraad geven voor jullie werk daar. Fijn dat jullie allebei (toch wel) comfortabel behuisd zijn. Veel succes, en ook plezier!

Peter en Thea

Wendy heel leuk om het een en ander via deze site te kunnen vernemen van jullie. Wij hopen dan ook dat je veel ervaring op doet en waar nodig een steentje kan bijdrage aan de ontwikkeling daar. veel groetjes en
Mwirirwe

Marianne

Hoi,hoi, Wendy en Rens. Wat een mooi verhaal. Een hele belevenis voor jullie. Ook kunnen we via de foto's zien, hoe mooi het daar is en al die kleuren prachtig.
Geniet van de zon, hier regent het de hele dag.
Veel succes, lieve groetjes tot mails of Skypes.

Monique

Hoi Wendy,

Leuk om al die verhalen te lezen! Echt een avontuur!
Wens je veel succes daar in het kleurrijke Rwanda.

Monique

Fred

Hoi Wendy en Rens, leuk dat jullie al mee hebben kunnen kijken bij King Faisal. Ik hoop dat jullie in Butare ook een goede indruk kunnen krijgen. Zeker een mooie school maar het ziekenhuis is duidelijk een contrast met King Faisal. Veel succes en ik hoop snel nog meer van jullie ervaringen te kunnen lezen. Fred

Sebastian Arns

Ja hoor heb eindelijk de weblink naar jullie Weblog gevonden, ga je zelf ook nog een stukkie typelen? Hoop dat je een geweldige tijd tegemoet gaat, neem alles goed in je op en geniet ervan dat je op jou manier je bijdrage aan de mensen van Rwanda kunt geven. Goed gedaan meissie!! Liefs Sebastian Gerard en ook een kwispel van Zeus