Kentalis-in-Rwanda.reismee.nl

Aan het werk!

Aan het werk!

Hier weer een berichtje uit Kigali, Rwanda. Na een rustig weekend waren we maandag klaar om te beginnen. Toch moesten we met al ons enthousiasme nog even wachten, want er waren verkiezingen. Deze werden een paar dagen van te voren aangekondigd en pas op de maandag zelf kwam de mededeling dat alle openbare gebouwen die gehele maandag gesloten moesten blijven. Het was dus een vrije dag zodat iedereen kon gaan stemmen. Toch hebben we 's avonds een belangrijke bespreking met twee mensen van de KIE (Kigali Institute of Education) gehad. Namelijk met Evariste Karangwa die verantwoordelijk is voor de afdeling Special Education en Leonard Barajavuga die hoofd is van de afdeling Educational Psychology. De afdeling waar wij als stafleden aan verbonden zijn. Tijdens de bespreking hebben we gesproken over de inhoud van onze opdracht en heeft Rens het een en ander uit de doeken gedaan over c.i. Na deze bespreking konden we dinsdagochtend beginnen met onze eerste werkdag op de KIE. We zijn rondgeleid en aan iedereen voorgesteld . De KIE is een groot complex (waar je volgens Wendy makkelijk kunt verdwalen), waar uiteenlopende lerarenopleidingen worden gegeven. Er is ook een afdeling die zich bezighoudt met special needs education. Daar zullen we waarschijnlijk nog veel mee te maken krijgen. Na gesprekjes met o.a. tw ee vice-rectoren, de decaan en de vice-decaan van de faculteit onderwijs, werden we naar ons kantoortje gebracht. We hebben nu dus een eigen kantoortje op de KIE! Het is een kleine ruimte met twee bureaus en twee stoelen en een computer en internetverbinding. Vooral dat laatste vinden we erg handig. De rest van deze dag hebben we besteed aan een uitgebreid bezoek aan de bibliotheek, en aan het bestuderen van de website van de KIE. Ook hebben we onze laptops bij de poort laten registreren zodat niemand anders onze laptops van het terrein kan meenemen. Na deze eerste werkdag zijn we even naar de markt gegaan. Dat was gezellig en ontspannend. We konden daar prima ons Kinyarwanda oefenen. Zo leuk! Vandaag zijn we serieus aan het werk gegaan. Het is nu nog een beetje zoeken maar we hopen dat we snel meer duidelijkheid krijgen over de doelstelling van de opleiding en het curriculum dat we moeten ontwerpen. Wordt vervolgd.

Nicoline

Hoi Rens en Wendy,

Leuk jullie te kunnen volgen. Hopelijk gaan de werkzaamheden straks naar wens lopen en kan het balletje na een lange aanloop nu goed gaan rollen.
Veel succes en de groeten daar.
ps. Ik zit vanaf 7 maart in jullie buurland Uganda.

Emile en Anita en Richard&Charl

Was het niet druk op die markt en waren er kramen zoals hier of zaten de mensen met hun koopwaar gewoon op de grond. En we hebben nog meer vragen is het daar niet ontzettend warm of valt dart nog wel mee kunnen jullie daar overigens wel tegen? Hier begint gelukkig eindelijk de Lente door tebreken !
Nou veel inspiratie toegewenst groeten uit Bemmel