Kentalis-in-Rwanda.reismee.nl

De eerste dagen in Rwanda van Wendy en Rens

Beste mensen,

Hierbij het eerste verslag vanuit het verre Rwanda. We hopen de komende drie maanden een indruk te geven van onze wederwaardigheden. We verwachten dat we jullie in tegenstelling tot eerdere Weblogs van Kentalis International niet dagelijks zullen berichten maar we hebben ons voorgenomen om jullie twee keer per week op de hoogte te stellen van wat we hebben meegemaakt.

Nadat we op het vliegveld van Kigali waren geland, werden we gelijk verrast met een aangename temperatuur van 20 graden. Twee mensen van het kantoor van VSO Rwanda stonden ons op te wachten en ook onze bagage hadden we snel te pakken zodat we sneller dan verwacht richting onze huizen konden gaan. Daar bleek er voor Rens een aangename verrassing. Zijn huis is voor Rwandese begrippen lux ingericht. Er is een keuken met een koelkast, vierpits gasstel/oven, een koffiezetapparaat en broodrooster. Verder een ruime huiskamer met echt een zithoek, een eettafel en televisie, vier weliswaar niet al te ruime slaapkamers en twee natte cellen met warm water uit een boiler. Hij deelt zijn huis met twee andere VSO'ers die beide uit Nederland komen.

Wendy heeft meer de standaardwoning van VSO'ers welke overigens nog steeds luxer is dan de meeste woningen waar Rwandezen in wonen. Zij deelt haar woning met één andere VSO'er uit de VS. Zij moet op twee elektrische kookplaatjes koken, heeft geen koelkast en geen boiler zodat een warme douche lastig is te realiseren. In beide huizen is geregeld dat het huis wordt schoongemaakt door een 'Domestique'en ook de was wordt door een Rwandees gedaan.

Rwanda is zoals we hebben ervaren niet geheel verstoken van Power Breaks maar daarnaast moet je ook zorgen dat je de elektriciteitsmeter met genoeg credits laadt. Als je ze allemaal hebt verbruikt, wordt je direct afgesloten. Men werkt dus met een soort prepaid systeem zodat er nooit schulden kunnen ontstaan.

Bij VSO is het gebruikelijk dat je voordat je aan de slag gaat eerst een zogenaamde In Country Training krijgt. Omdat wij de enigen waren die 15 februari aankwamen en wij voor een voor VSO begrippen korte tijd in Rwanda gaan werken, hebben we een verkorte maar ook bijna individuele training gekregen. De training bestond uit een aantal lessen Kinyarwanda (de taal die alle Rwandezen spreken), aandacht voor de Rwandese cultuur (omgangsvormen, positie van de vrouw en gehandicapten), bezoek aan het Genocide Monument van Kigali, informatie over het werk van VSO Rwanda en praktische aspecten van onze uitzending en een bespreking over onze komende werkplek het Kigali Instituut voor Educatie. Tot slot vond tijdens de training ook de maandelijkse bespreking plaats met alle VSO'ers in Rwanda die zich op de een of andere wijze met gehandicapten bezighouden zodat we daar ook meteen konden aansluiten. Bij de vergadering waren er naast ons tweeën twee mensen die bij de landelijke organisaties van doven respectievelijk blinden werken, iemand die bij de koepel van alle gehandicapte organisaties werkt, twee mensen die bij de districten (een soort provincies) werken en twee mensen die aan scholen voor gehandicapten verbonden zijn. Ook de program manager Disabilities van VSO Rwanda was bij de vergadering.

Na deze uitgebreide maar interessante vergadering, was het vrijdagavond en dus....weekend. Dat hadden we wel nodig na zoveel nieuwe indrukken. Het weekend hebben we gebruikt om nog eens wat extra aandacht te besteden aan de Kinyarwanda-lessen en om het centrum van Kigali te verkennen. Aankomende maandag beginnen we met ons werk op het Kigali Institute of Education. Wordt vervolgd........

Wendy en Rens

Renske

Hey, wat leuk om wat van je te lezen! Dus morgen begin je echt op school? Ook een beetje suf, heb je zo hard op je Frans geoefend, moet je ineens een andere taal spreken. Of had je Kinyarwanda ook op je CV gezet? ;)

Mirjam

veel succes,
Rens geniet van de luxe, die heb vooral jij echt nodig.

Marko, Marije & Iris

Hallo Wendy (en Rens!),

Leuk om te lezen hoe jullie daar aan het opstarten zijn!
maareh hoe ga je dat doen zonder koelkast??
Iris wil ook iets aan je typen: zssqx/jk,c
Ik vertaal: heel veel plezier daar lieve Wendy!!

Groetjes van ons 3!

Emmi

Ha wendy (en Rens),
Veel succes met de eerste werkdag morgen!
Groetjes!

riet

hoi Wendy en (rens) heel leuk dat wij dit zo kunnen volgen , heel veel succes.
groetjes

Trudie

Hoi Wendy en Rens,
Ben heel benieuwd naar jullie eerste echte werkervaringen!!! En van wie is dat mooie huisje nu?
Veel liefs uit koudland!!! Het vriest weer, brrr... XXX

Arina

Beste Rens en (Wendy)

Succes met alle werkzaamheden, erg leuk om je belevenissen zo te kunnen volgen. En geniet van je VIP room!!.

Vera Hilferink

Hoi Kentalis-collega's
Heel veel succes en PLEZIER de komende tijd in Rwanda.
Willen jullie de groetjes doen aan mijn vriendinnetje (Rens' huisgenoot) Jolanda?!

Marijke

Hallo Wendy en(Rens), leuk om jullie verhaal en werk te volgen. Heel veel succes en groetjes van ons